Digitale opvoeding
Vele jongeren zijn zich
niet bewust van de tijd die ze besteden aan hun ‘digitale wereld’. Bepaalde
jongeren slijten de dag achter hun computer. Bijgevolg kan ik me voorstellen
dat ouders zich geregeld zorgen maken over de tijdsbesteding van hun
zoon/dochter achter de computer en wat ze er allemaal op ‘uitspoken’. Het schoolwerk
van een jongere mag hier naar mijn mening namelijk niet onder lijden. Na de
schoolse uren, kruipt er namelijk ook tijd in huiswerk, taken, enz. Een goede
mix tussen ontspanning en inspanning is dus de boodschap ! Het is naar mijn
mening de taak van de ouders om hierover te waken. Daarom vind ik volgende
test zéér interessant om als ouder na te gaan op welke manier je je eigen kind
digitaal opvoedt: http://www.standaard.be/mediaouder De vragen die in deze test voorkomen, vind ik weldoordacht
(vb. waar en wanneer men moderne media mag gebruiken) en zullen bijgevolg een
betrouwbaar resultaat opleveren.Mediawijs: Groei er mee op !
Naar mijn
mening moet je van kinds af aan in contact komen met moderne media. Ouders
spelen hier een belangrijke rol in. Kinderen nemen het ‘mediagebruik’ namelijk
grotendeels over van hun ouders. Als je iemand ziet ‘swipen’ op een tablet,
krijg je immers zelf ook zin om wat te ‘spelen’ op een tablet. Ouders moeten
hun kinderen ‘mediawijs’ maken. Toch is dit voor vele ouders geen evidentie.
Moderne media happen namelijk een deel uit je gezinsbudget.
Als je als
ouder niet echt veel ‘know-how’ hebt over moderne media, zou ik zeker je
kinderen er wel toe aanzetten om ‘mediawijs’ te worden. In de toekomst zal
‘mediawijsheid’ namelijk volgens mij een nog een prominentere rol vervullen
binnen onze maatschappij. Vele dingen worden immers nu al geautomatiseerd. Ik
denk dat niemand de stroom van moderne media en technologische snufjes zal
kunnen tegenhouden.
De meeste kinderen zijn
volop in de ban van de technologische vooruitgang. Als er nu al zoveel mogelijk is, hoe zal de
toekomst er dan uitzien ? Het volgend filmpje getuigt dat elk kind zo zijn
eigen kijk heeft op hoe de toekomst er zal uitzien.De digitale uitdaging voor het onderwijs
Het onderwijs mag dan toch
ook niet achterblijven ? De meeste leerlingen koesteren dan ook de verwachting
dat leraren in de toekomst ook op een andere manier durven les te geven, waarin
het gebruik van moderne media centraal staat. (vb. blended learning, een tutorial, …)
Bron: Social Media Wijs. (sd). De digitale uitdaging in het onderwijs. Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=8O4BOUHjuCI&feature=youtu.be
Leraren moeten zich naar mijn mening voortdurend
bijscholen, zodat ze niet ‘vastgeroest’ geraken in hun eigen onderwijssysteem. Tijdens de huidige bijscholingen zal
het gebruik van moderne media steeds meer aan bod komen, want dit is voor vele
leerkrachten een uitdaging. De meer ervaren leraren zijn immers niet echt opgegroeid
in een ‘multimedialandschap’ en zullen bijgevolg moeite ondervinden om nieuwe
technologische snufjes ‘in hun vingers’ te krijgen. Het is van primordiaal
belang dat leraren ‘up-to-date’ blijven en zo in staat zijn om moderne media op
een adequate manier te kunnen (blijven) inzetten in hun onderwijspraktijk.
Zulke
ICT-integratie tijdens je lessen zal de betrokkenheid van je leerlingen
hoogstwaarschijnlijk alleen maar ten goede komen. In hun vrije tijd gebruiken
kinderen moderne media om zich te ontspannen, op school zullen ze verbaasd zijn
dat ze er ook op een educatieve wijze mee aan de slag kunnen. Zij zullen het
immers waarderen dat ze eens op een andere manier leskrijgen. Indien ICT
functioneel wordt ingezet, zal dit een meerwaarde betekenen voor je les.
We hebben
niet alleen nood aan mediawijze leraren, maar ook aan mediawijze scholen. Dit
is makkelijker gezegd dan gedaan. Hieraan is namelijk een ‘kostenplaatje’
verbonden. Een school zal immers de nodige investeringen moeten doen om zowel
leraren als ook de leerlingen de nodige moderne media te kunnen aanreiken. Een
leerkracht moet immers de mogelijkheid krijgen om les te geven in een digitale
leeromgeving, bijvoorbeeld een Smartboard. Voor leerlingen moeten er dan
weer de nodige tablets ter beschikking worden gesteld, zodat leraren deze
kunnen reserveren en hiermee aan de slag kunnen gaan tijdens de les. Als school
kan je namelijk niet van je leerlingen verlangen dat ze elk hun eigen tablet
meebrengen of hen verplichten om er zelf één aan te kopen.
Naar mijn mening is het
onderwijs de digitalisering geleidelijk aan het bijbenen, maar er is toch nog
werk aan de winkel.
Boons Mitchell
Geen opmerkingen:
Een reactie posten