Een positieve binding tussen leraar en leerlingen
Naar mijn mening is een positief klasklimaat een
basisvoorwaarde om leerkansen optimaal te benutten. Leerlingen moeten zich goed
voelen in de klas, m.a.w. over het nodige welbevinden beschikken. Alleen als
hieraan wordt voldaan, zullen ze in staat zijn om optimaal te leren en graag
naar school komen.
Respect binnen de klasmuren !
Ik hecht veel belang aan fundamentele aanvaarding
binnen mijn klasmuren, zowel tussen leerkracht-leerling als ook tussen
leerlingen onderling.
Leerkracht-leerling: Fundamentele aanvaarding is
volgens mij het codewoord. Elke leerling is uniek. Als leerkracht moet je
ieders eigenheid respecteren. Als
alle leerlingen het gevoel hebben dat ze door mij worden gerespecteerd, zullen
zij mij ook respecteren als leerkracht. Hierdoor zullen hun kansen op
ontwikkeling en leren hierdoor toenemen.
Leerlingen onderling: Elke leerling heeft nood aan
basisveiligheid. Ik vind het belangrijk dat leerlingen geen angst hebben om
‘hun stem te laten horen’ tijdens de les ; hun inbreng niet laten bepalen door
de mogelijke reacties van anderen. Een leerling moet zich naar mijn mening
veilig en gewaardeerd voelen binnen de klasmuren waarbij ik de koppeling kan
maken naar een emancipatorische onderwijsvisie. Leerlingen moeten leren zich in
de plaats van iemand anders te stellen om zo in staat te zijn om adequaat te
kunnen reageren.
Mijn bovenstaande visie vertaalde zich in volgende stage-ervaring:
Ik gaf les aan een klasgroep waarin er een paar leerlingen soms opmerkingen te
verduren kregen van klasgenoten. vb. Af en toe durfden enkele leerlingen lachen
met een ‘domme vraag’ of een fout antwoord dat werd gegeven door een
klasgenoot. Hier heb ik meteen afkeurend op gereageerd. Ik reageerde op
adequate toon: “Je lacht andere
leerlingen niet uit, zou jij zelf graag uitgelachen worden ? Geen enkele vraag of antwoord is ‘dom’. Iedereen
maakt fouten, ouders, leerkrachten, de directeur, … ik ook.” Op deze manier
trachtte ik preventief te reageren en de risicofactoren in te perken.
Ik kan hier ook de link maken naar de brochure
“Leerkracht veerkracht” (Borg de
Zorg-project) waarin staat dat “het realiseren van positieve bindingen met je
leerlingen een basisvoorwaarde is om in de school en in je klas de
onderwijsdoelstellingen (= kennis, inzicht en vaardigheden) te realiseren.
Monitoring Naar mijn mening moet een leerkracht waken over zijn klasgroep door op te treden als een regisseur. Dit houdt in dat en leerkracht tegelijk lesgeeft en tegelijkertijd oog heeft voor detail, zodat je een antwoord krijgt op volgende vraag: “Hoe gaan de leerlingen met elkaar om ?” Als leerkracht moet je m.a.w. ook aan monitoring doen, ook buiten de klasmuren. Wanneer je bijvoorbeeld toezicht houdt op de speelplaats, kan je bepaalde zaken opmerken die de onderlinge relaties tussen de leerlingen voor je duidelijk maken en hier eventueel (indien nodig) adequaat op reageren. Leerlingen moeten het gevoel hebben dat de leerkracht hen gezien heeft, zodat ze geen gedrag vertonen die ingaat tegen de schoolafspraken.
Warme duidelijkheid
Leerlingen moeten niet enkel worden aangesproken worden wanneer ze ongewenst gedrag vertonen in de klas. Het is immers even belangrijk om leerlingen naar mijn mening positief te bekrachtigen. Toon m.a.w. geregeld een blijk van waardering aan je leerlingen wat hen zelfvoldoening en motivatie zal geven. Dit kan wanneer we ze een positieve attitude vertonen tijdens de les. Zowel bij negatief als ook bij positief gedrag is het wenselijk om het gedrag concreet te benoemen, zodat de leerling(en) weten waarover het gaat.
Niettemin is non-verbaal gedrag naar mijn mening
minstens even belangrijk. Je hoeft je
boodschap namelijk niet expliciet uit te spreken. Door te knikken of te
glimlachen kan je al aandacht geven voor de ideeën van een ander. Ik vind dat leraren een positief
open contact moeten onderhouden waarbij ze behulpzaam en geduldig zijn en op
die manier hun leerlingen optimaal begeleiden in hun leerproces.
EmpathieVraag je als leerkracht steeds af: “Waar zijn mijn leerlingen mee bezig?” Hierbij moet je ernaar streven om een zo helder mogelijk beeld te vormen van de leef-en belevingswereld van je leerlingen. Bijgevolg kan je tijdens je lessen hierop inspelen door zowel mondeling als ook je lesmateriaal op hun leefwereld af te stemmen. Hierdoor zal de betrokkenheid en participatie van je leerlingen ten goede komen. Bovendien moet je tijdens het leerproces van je leerlingen je dezelfde vraag stellen. Je moet als leerkracht immers proberen in te schatten welke moeilijkheden de leerlingen ondervinden, zodat je voldoende tijd kunt voorzien om die ‘hindernissen’ te overwinnen. Wanneer je merkt dat een leerling een bepaald leerstofonderdeel nog niet goed onder de knie, is het noodzakelijk om hem/haar remediëring op maat aan te bieden. Tijdens het leerproces is het zaak om te differentiëren, zodat je tegemoetkomt aan de noden van elke leerling.
Volgend filmpje vat mijn bovenstaande visie goed samen en toont vooral ook het effect op de leerling: "Een leraar die in je gelooft is goud waard."
Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=t1ywaeL5YM0
Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=t1ywaeL5YM0
Boons Mitchell
Iron-Titanium-arts® - Titanium's Rocks
BeantwoordenVerwijderenIron-Titanium-arts® · Home · About · Services. benjamin moore titanium Iron-Titanium-arts® · Iron-Titanium-arts® · titanium hammers Iron-Titanium-arts® titanium pan · joico titanium Iron-Titanium-arts® $13.00 titanium vs stainless steel apple watch · In stock
u639x0dcufo497 horse dildo,sex toys,vibrators,finger vibrator,vibrating dildos,Wand Massagers,dildos,sex chair,Discreet Vibrators b037j8xecqp242
BeantwoordenVerwijderenp768t7evytm382 sex chair,dildo,realistic dildo,wholesale sex dolls,wolf dildo,dildos,sex chair,silicone sex doll,adult sex toys f696k8ieuhx703
BeantwoordenVerwijderen