Vloggen
Ik postte
eerder al een bericht op mijn blog over de digitale uitdaging van het
onderwijs. Leraren moeten leren om ICT te integreren in hun onderwijspraktijk.
Ze moeten m.a.w. ‘up-to-date’ blijven. Dit kan via bijscholingen die ik toen
aanhaalde, maar nu heb ik ook een interessant artikel gevonden over “vloggen”.
Vloggen is een
samenstelling van de woorden video en bloggen. Het is hierbij de bedoeling dat
leerlingen een vernieuwende les op vlak van mediawijsheid filmen en vervolgens posten.
Zo zal de meeste innovatieve leraar van elke school ‘in-the-picture’ komen te
staan. Samsung organiseert immers een wedstrijd over vloggen. Klassen hebben
nog tot 9 december de kans om een mediawijze les van één van hun leerkrachten
te filmen. Dit vind ik een goed initiatief. Des te meer omwille van het feit
dat de winnaar zal worden bepaald door het verzamelen van zoveel mogelijk
likes. Op deze manier zal Samsung er volgens mij in slagen om de digitalisering
in het onderwijs verder aan te wakkeren.
Interesse om aan de wedstrijd deel te nemen ? Check dan zeker volgende link: http://nl.metrotime.be/2016/11/28/partners/vloggen-helpt-leerkrachten-technologie/
Bovendien
komen leraren vaak voor ‘digitale hindernissen’ te staan die ze moeilijk kunnen
overwinnen. De meeste voorkomende zijn geen Wi-Fi in het klaslokaal en een
gebrek aan vaardigheden. De school staat in voor de uitrusting voor de
klaslokalen, dus op zich kun je als leraar enkel hopen dat er Wi-Fi is.
Niettemin kan je de tweede hindernis wel zelfstandig overwinnen. Ik vind het
een zéér goed idee om leraren van elkaar te laten leren. De ‘digital natives’
onder het leerkrachtenkorps kunnen de ICT-behoefte van andere leraren immers
vervullen.
Ik ga ervan uit dat er in
elke school standaard een paar mediawijze leraren aanwezig zijn. Het is naar
mijn mening hun verantwoordelijkheid om de rest van schoolteam ‘op sleeptouw te
nemen’ en hen warm te maken voor ICT-integratie in hun lessen. Ze kunnen dit
doel volgens mij op diverse manieren bereiken: tutorials maken over handige
ICT-tools, ICT-vragen van leraren beantwoorden en samen op zoek gaan naar een
oplossing ; de school warm maken voor het creëren van een digitale leeromgeving
door de meerwaarde erbij te vermelden. De digitalisering van het onderwijs zou
voor leraren immers een verrijking kunnen betekenen tijdens hun lesgeven,
indien ze ICT op een functionele wijze integreren in hun lessen. Daarnaast komt
dit ook ten goede van de leerlingen, want hun betrokkenheid zal
hoogstwaarschijnlijk verhogen, waardoor het leereffect ook groter zal zijn.Geraadpleegde bron: Vloggen helpt leerkrachten met technologie. (sd). (28/11/16) Opgehaald van metrotime: http://nl.metrotime.be/2016/11/28/partners/vloggen-helpt-leerkrachten-technologie/
Mitchell Boons
Geen opmerkingen:
Een reactie posten