donderdag 1 december 2016

Vloggen


Vloggen
Ik postte eerder al een bericht op mijn blog over de digitale uitdaging van het onderwijs. Leraren moeten leren om ICT te integreren in hun onderwijspraktijk. Ze moeten m.a.w. ‘up-to-date’ blijven. Dit kan via bijscholingen die ik toen aanhaalde, maar nu heb ik ook een interessant artikel gevonden over “vloggen”.

Vloggen is een samenstelling van de woorden video en bloggen. Het is hierbij de bedoeling dat leerlingen een vernieuwende les op vlak van mediawijsheid filmen en vervolgens posten. Zo zal de meeste innovatieve leraar van elke school ‘in-the-picture’ komen te staan. Samsung organiseert immers een wedstrijd over vloggen. Klassen hebben nog tot 9 december de kans om een mediawijze les van één van hun leerkrachten te filmen. Dit vind ik een goed initiatief. Des te meer omwille van het feit dat de winnaar zal worden bepaald door het verzamelen van zoveel mogelijk likes. Op deze manier zal Samsung er volgens mij in slagen om de digitalisering in het onderwijs verder aan te wakkeren.
Interesse om aan de wedstrijd deel te nemen ? Check dan zeker volgende link: http://nl.metrotime.be/2016/11/28/partners/vloggen-helpt-leerkrachten-technologie/
Bovendien komen leraren vaak voor ‘digitale hindernissen’ te staan die ze moeilijk kunnen overwinnen. De meeste voorkomende zijn geen Wi-Fi in het klaslokaal en een gebrek aan vaardigheden. De school staat in voor de uitrusting voor de klaslokalen, dus op zich kun je als leraar enkel hopen dat er Wi-Fi is. Niettemin kan je de tweede hindernis wel zelfstandig overwinnen. Ik vind het een zéér goed idee om leraren van elkaar te laten leren. De ‘digital natives’ onder het leerkrachtenkorps kunnen de ICT-behoefte van andere leraren immers vervullen.
Ik ga ervan uit dat er in elke school standaard een paar mediawijze leraren aanwezig zijn. Het is naar mijn mening hun verantwoordelijkheid om de rest van schoolteam ‘op sleeptouw te nemen’ en hen warm te maken voor ICT-integratie in hun lessen. Ze kunnen dit doel volgens mij op diverse manieren bereiken: tutorials maken over handige ICT-tools, ICT-vragen van leraren beantwoorden en samen op zoek gaan naar een oplossing ; de school warm maken voor het creëren van een digitale leeromgeving door de meerwaarde erbij te vermelden. De digitalisering van het onderwijs zou voor leraren immers een verrijking kunnen betekenen tijdens hun lesgeven, indien ze ICT op een functionele wijze integreren in hun lessen. Daarnaast komt dit ook ten goede van de leerlingen, want hun betrokkenheid zal hoogstwaarschijnlijk verhogen, waardoor het leereffect ook groter zal zijn.


Geraadpleegde bron: Vloggen helpt leerkrachten met technologie. (sd). (28/11/16) Opgehaald van metrotime: http://nl.metrotime.be/2016/11/28/partners/vloggen-helpt-leerkrachten-technologie/


Mitchell Boons




Geen opmerkingen:

Een reactie posten